numero 12! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu numero 12! - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

numero 12!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 November 2013 | Spanje, Zaragoza


Ik heb al een tijdje niet geschreven, waarvoor mijn spijt. Bij deze weer een update!

Elke dag nog steeds naar school, meestal dagen van 9:00-10:00 tot 13:00 a 14:00 sinds 4 november (tot 22 november) ook elke doordeweekse dag van 17:00 - 20:00 intensieve Spaanse taalcursus. Erg pittig zo bij school, wat nu ook vrij druk is! Maar het is wel heel leerzaam:)

We moeten bij de cursus alleen maar Spaans spreken, dus niet zoals bij de vorige taalcursus, waar ook heel veel Engels/Duits werd gepraat. Verder mogen we geen aantekeningen maken, alleen met toestemming. Alleen maar praten dus. Want een taal spreek je, die schrijf je niet aldus de lerares.
De lerares ergert zich aan mn 'r', Die vrouw snapt niet dat ik dat niet kan uitspreken. Ik probeer het echt maar het lukt gewoon niet. Toen ik klein was hebben heeel veel mensen mn geholpen met het uitspreken van de r, maar ik kan het nog steeds niet, voorspeld niet veel goeds. De dagen zijn zo echt een stuk voller. Druk met school, huiswerk, tentamens, taalcursus en huiswerk van de taalcursus.

Dinsdag (5november) ; Na school ben ik naar de huisbaas gelopen om aan te geven dat ik niet zo goed slaap en last van me rug heb. Ik heb gelijk een ander matras gekregen (Y). Maar helaas is dit matras net zo zaad.. Denk dat ik t er maar mee moet doen, maar elke dag standaard last van t ruggetje en niet zo goed slapen is niet zo prettig.

Woensdag (6november) het Duitse tentamen, nog geen cijfer terug maar dat ging wel redelijk opzich :-) Ook in de avond weer taalcursus. Met de pauze in de les hadden Laris en ik het erover of het misschien niet te laag was, deze klas. Die andere klas is eigenlijk te hoog maar we zitten nu in een klas die dus wel wat achter loopt. Eigenlijk wouden we het liefst een klas met een niveau tussen de 2 klassen in, maar vanwege te weinig animo moeten we ook dealen met de A1'niveau' mensen. Dus dat hebben we de lerares verteld, die was vrij beledigd en zij dat we die andere klas niet aan kunnen. Wij uitgelegd dat we het gewoon willen proberen. Dus het 2de deel van de les naar de andere klas. Dit is niveau A2-B1 en 't was echt een stuk pittiger.

Daarna richting de Irish pub; Ajax-Celtic, fantastische avond. Eindelijk een overwinning. Heerlijk. Na de wedstrijd liet Larissa weten dat ze veur de gein ff zat te kijken naar de vliegtickets (kerstavond ankomen is toch wel zaad). En aangezien iedereen hier vrijdag/zaterdag weggaat is er weinig meer te doen. En voor 40 euro, die ik aars ok wel uitgeef hier, ga ik nu naar huis op donderdag 19 december om 21:45 vlieg ik. Om 00:10 landt ik in Amsterdam. Jaja, 2 weken hoor in Nederland. Kroketten eten veur life!

Donderdag weer een dagje school. Uit school lessen vertaald en geleerd voor het volgende tentamen ; Investigacion de mercados, verwacht een pittig tentamen. 's avonds weer taalcursus. We moesten definitief gaan kiezen tussen de 2 klassen, allebei is het toch net niet hoor. Maar ik heb, uiteindelijk, maar besloten voor de lagere klas. Ik heb gewoon geen tijd om naast school nog 8 uur (die wordt er van je verwacht) vrij te maken voor de cursus. Ook bij deze lagere klas gaat t snel, maar deze stof is voor mij is (nu nog) wel herkenbaar. Maar aan het einde moeten wij kunnen dromen en denken in het Spaans. En het is wel fijn dat ik nu de basis gewoon heel goed onder controle krijg en dat ook moet toepassen met praten, want ik praatte alleen maar in de tegenwoordige tijd. Daarom leek het mij geen goed plan om naar de B1 klas te gaan, aangezien iedereen daar zelf hele zinnen kan verzinnen, waar ik echt nog niet ben.

De rest van de dagen niet veel bijzonders gedaan behalve geleerd, huisje schoongemaakt, boodschapjes halen en skypen met het thuisfront. Ik wil dinsdag het tentamen gewoon halen. En ik dus heb ik hier het hele weekend voor geblokt, ja bizar he? Alles nog een keer opgeschreven, vertaald en alles stampen in het Spaans.

Dinsdag 12november; tentamen marktonderzoek. De toets zelf was goed te doen (echt als deze opleiding in het Nederlands/Engels was; 2 vingers in me neus hoor) maar dat is niet het geval. Als de leraar een beetje chill doet over het feit dat ik nog geen hele verhalen in correct Spaans kan schrijven, zit er wel een kans in dat ik hm gehaald heb, ik kon namelijk wel alles beantwoorden, afwachten maarr!

Mn eerste tentamen van Turismo y territorio (toerisme en grondgebieden) was al een weekje kwijt. Mooi gaan. Maar uiteindelijke is ie boven water gekomen, ik heb een 0.8 gehaald, 1 was 'voldoende' geweest. Ik was de beste onder de erasmusstudenten. Het is niet echt een cijfer dat echt meetelt, maar dit zijn 'extra' punten bij het volgende examen. De een krijgt dus meer punten erbij als de ander.

Het onderwijs is hier best wel slecht. Als je op je 20ste nog niet weet wat binnenlands toerisme is en dan ook nog zeggen dat het zo moeilijk is denk ik wel es van jaaa goedlopen.
De studenten moeten hier 4 a 5 duizend euro voor een studiejaar betalen, als ik kijk naar wat ze daarvoor krijgen vind ik het vrij belachelijk. De lessen vind ik (voor deze leeftijden) erg laag,sommige stof is echt havo 3, de leraren zijn lui en laks. Bij informatica vraagt de docent aan de leerlingen hoe het programma werkt. Sprak laatst met een student die erg pissed is over het feit dat ze zoveel betaald voor dit onderwijs, wat ik kan begrijpen. Ze zei ook dat ze zich schaamt dat wij hier les moeten volgen omdat ze weet dat het in Nederland stukke beter is.

Woensdag 13 november, weer een normaal dagje school en taalcursus. We hebben bezoek uit Nederland. Kelly en Jamie (vriendinnen die vorig jaar bij Priscilla, Larissa en mij in de klas zaten) blijven tot zondag, gezellig! We zijn woensdagavond naar de Irish Pub gegaan waar ik ook altijd voetbal kijk. Er was 'Thank God, it's Wednesday' de erasmusstudent die dit organiseert heeft op woensdag al weekend, heel goed geregeld. Gezellige avond gehad!

Vandaag weer gewoon dagje school had,nu weer klaarmaken voor de taalcursus en vanavond weer es stappen in POINT :)

Nog steeds genieten van elke dag. School en taalcursus is echt pittig en druk nu maar goed, we leren van! En zelfs, mocht ik het niet redden op school ben ik nog steeds blij met mn keuze. Elke dag is een les, maar dit avontuur in Zaragoza is een hele grote. Eigen boontjes doppe, schoonmaken, wassen, eten koken, eigen rekeningen betalen, studeren etc. Een les die ik niet zou willen missen :)

Liefs,

Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Ik ga voor vijf maanden studeren in Zaragoza, Spanje.

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 25128

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 02 Februari 2014

5 maanden studeren in Spanje

Landen bezocht: