Numero diez - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu Numero diez - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

Numero diez

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 Oktober 2013 | Spanje, Zaragoza

Numero 10 21-10-2013 -- 27-10-2013

Maandag een dagje school. Marktonderzoek, tussenuurtje en Duits. Tussenuur gelijk gebruikt om aan marktonderzoek te werken, scheelt thuis weeer. Na school even de stad in geweest met Priscilla, truitje gekocht. Doe elke keer wat haha. Ook hadden we niks meer in huis dus even weer lekker wat boodschapjes ingeslagen.
Dinsdag na het korte dagje school, thuis huiswerk gemaakt en geleerd, half 5 zou kwam Alejandro langskomen om mij en Priscilla te helpen met het voorbereiden voor het eerste practicum voor Turismo y territorio. Eigenlijk was zondag de afspraak, maandag, dinsdag.. maar neehoor om 17:15 nog steeds geen Alejandro,; mañana, mañana...

Dinsdagavond; samen met Monique, Demi en Casper en veel andere; CL-avondje! Celtic- Ajax. Ja wat ken je erover zeggen, eerste helft prima Ajax gezien. Maarja als je niet scoort koop je dr niks voor. Enige positieve aan deze avond was dat ik op de weg naar de pub toe een Spanjaard tegen kwam(tenminste dat dacht ik hier nog)hij begon tegen me te praten en zocht de weg, maarja ik kom hier niet vandaan (zou je echt niet zeggen ;p) aha zei ie muy alta y muy rubia (erg lang en erg blond).. ja inderdaad. Jaume heet ie, hij is hier voor werk en komt oorspronkelijk uit Valencia. Hij liep met me mee richting de pub en vroeg of ik zn tandem mattie wou worden (kan hij zn Engels verbeteren en ik mn Spaans) dus dat heb ik maar aangenomen. Hij had geen facebook, dus we hebben telefoonnummers uitgewisseld (en nee, ik hoor jullie denken ;p geen Spaanse god maar een kerol van rond de 35)en dit weekend begon hij n beetje raar te doen op whataspp, had er geen goed gevoel bij.. dus heb hem verteld dat mn vriend het niet oke vond dat ik met hem af zou spreken, je moet wat he.
Woensdag weer dagje school. Turismo y territorio, Aléman en Informatico met onze Spaanse matties. Vervolgens t huis weer ff een beurtje gegeven heerlijk uurtje in bikini op balkon gezeten (jawellll), echt warm weer opeens. Daarna gewacht op onze klasgenoot Alejandro. En Alejandro heeft ons geholpen met het practicum voor volgende week. Hele aardige jongen met een enorm grote talenknobbel, hij spreekt Spaans (uiteraard), Italiaans, Frans, Engels, Pools, Duits en hij ken vrij goed Nederlands en wij leren het hem nu ook het een en ander haha.

Donderdag, laaaang dagje school. 's middags/ 's avonds met heel veel mensen geskyped, super leuk!
Na het eten altijd toetjes tijd op ons balkon. Pris en ik hadden het over de verschillen tussen Spanje/Zaragoza - Nederland/Heerhugowaard. Daar kwam het volgende uit;

-Spanjaarden zijn lui, werken bijna nooit door, zijn altijd te laat en hebben nooit haast. Dit in tegenstelling tot de Nederlanders die erg punctueel en harde werkers zijn.
-Op straat is het tot 's avonds laat altijd erg bedrijvig, denk een beetje te verglijken met Amsterdam. Alleen vind ik het hier geen probleem om 's avonds alleen over straat te lopen.
-Mensen lopen niet door hier en omdat het vrijwel altijd druk is in de straten kan ik ook moeilijk in een lekkere pas doorlopen, voor mij lopen die mensen hier echt in slakkentempo.
-Mensen zijn opener en makkelijker te benaderen als de Nederlanders. Als je naast een vreemd iemand in de bus zit, maak je een praatje.
-De mensen kijken je zonder schaamte aan. Als ik een bus in stap is het echt bizar hoor, en ze blijven ook gewoon kijken, ook als je terug kijkt. Maar je raakt er wel een beetje aangewend.
-Niemand praat Engels.
-Als laatste; het weer, heeel veel beter dan in Nederland. We hebben al 9 weken erg goed weer.

Vrijdag 2 uurtjes les, informatica. We hebben een nieuw practicum gekregen. De jongens vertonen een beetje haantjes gedrag dus ik heb een nieuwe vriendin gezocht. Paloma ze is 37 (ja maaai) en helpt me echt super goed hiermee! Dit practicum telt 50% dus als ik dit haal heb ik een voldoende en dus de punten binnen.
Vrijdagavond feest van de universiteit. Weer eens wat anders dan alle eramusfeestjes. Voornamelijk Spanjaarden dus dat had ok wel wat.
Zaterdag ben ik samen met Priscilla naar Puerto de Venezia. Winterkleding geshopt, vraag me af wanneer ik het ga gebruiken maargoed. Toen we weer thuis waren ben ik naar Demi gegaan. Samen met jarige Casper voetbal gekeken. Drama.

Zondag; Leren! Komende week 2 examens, Duits en Turismo y territorio, allebei op donderdag.. Verder nog even genoten van het heeeerlijke weer. Zo he, echt niks te merken van die wintertijd. Dik boven de 25 graden hoor. Aangezien vrijwel altijd mooi weer is hier geniet ik er wel te weinig van, je raakt er aan gewend. En zonder zwembad/strand in de buurt is het niet langer dan een kwartier uit te houden op ons balkon.

Ze zeggen dat we een hele koude winter krijgen. Maar als ik de weersvoorspellingen mag geloven, voorlopig nog niet.
De tijd gaat echt zó snel, ik heb het nog steeds erg naar me zin. Maar dat betekend niet dat ik niks uit Nederland mis. Hier een kleine samenvatting ;) ;
- Ja, toch wel stipt op nummer 1; de frituurzondagen met de van Langens en alles wat daar bij hoort (VAN DOBBEN KROKET MET EEN KLEIN BEETJE MOSTERD!!!!!). Ik zei laatst na t uitgaan tegen de meiden, ik zou echt 20 euro neerleggen nu voor een broodje kroket, ja erg hé?
- De MIM- avondjes.
- Dieren om je heen hebben en dan voornamelijk; Oscar, Luna en Dunya
- mn boxspring (rug is best naar t zaad)
- Nicole, mn fysiotherapeut en vooral haar massages.
- fietsen.
- autorijden.
- De Hollandse keuken; stampot, patatje oorlog, Zaanse mayonaise, Kroket, Kaassoufflé, loempia, rookworst, Goeie melk, bruin sneetje brood met kaas uit de Beemster, biefstuk (of gewoon een ander lekker stuk vlees)

Hoewel ik dit af en toe wel mis, krijg ik er echt enorm veel leuke, nieuwe dingen/ervaringen voor terug. En daar geniet ik van en dat ga ik de komende tijd alleen nog maar meer doen. Want voor je het weet, is het voorbij. En ik ben nog steeds blij en dankbaar dat ik hier mag en kan zitten :-). 't idee dat ik over ruim 2,5e maand 95% van de mensen/studenten van hier niet meer zie, vind ik echt jammer, maar dat is het leven en een zorg voor later. Genieten van 't nu dus.
Ik wordt nog wijs hier!

Over 57 dagen vlieg ik al naar huis (kerstavond!). bizarrr

Liefs

ps. volgende week vrijdag zijn we vrij, lang weekend dus! Ik vertrek donderdag samen met Monique naar Yecla, waar de ouders van Adriano wonen. Ze wouden me graag een keer ontmoeten, ook de zus van Adriano komt op zaterdag. Ze hebben hier geen internet/bereik. Dus dan weten jullie dat. Ik hoop dat t weer zo blijft, ze hebben een zwembad dus dan kan ik even écht van het weer genieten :-)
pps. foto's uploaden kan nog steeds niet, volgens mij moet ik ruimte bijkopen, dit volgt dus later en/of op facebook!
xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Ik ga voor vijf maanden studeren in Zaragoza, Spanje.

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 25126

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 02 Februari 2014

5 maanden studeren in Spanje

Landen bezocht: