Numero 9 13-10-'13 / 20-10-'13 - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu Numero 9 13-10-'13 / 20-10-'13 - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

Numero 9 13-10-'13 / 20-10-'13

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 Oktober 2013 | Spanje, Zaragoza

Maandag begon er weer een normale schoolweek. Voor Investigacion de mercados (marktonderzoek) hebben we een opdracht gekregen. We moeten toeristen enquêteren over het 'waarom ze hier zijn' vervolgens een paper schrijven en een presentatie geven. Ik heb dit allemaal al gehad in Nederland maar nu, alles in het Spaans moet is dit echt behoooorlijk pittig. Maarja we gaan het gewoon proberen en hulp vragen van onze Spaanse matties. Schijnt ook dat dit meetelt voor de ETC's, wel belangrijk dus.

Dinsdag weer marktonderzoek, we zijn alle 3 apart ingedeeld bij Spaanse studenten door de leraar. Zelf wisten we van niks maar opzich wel beter. Niet alleen om Spaans te leren maar ook omdat wij zelf waarschijnlijk niet veel van t project hadden gemaakt. Daarna nog Duits en Turismo y territorio en vervolgens ben ik even de stad in gegaan. Hoewel het afgelopen week echt heeerlijk weer was met 24 a 25 graden wordt t zeer binnenkort kouder. Dat merk je hier al s ochtends en s avonds. Dus even wat winterkleding ingeslagen.

Woensdag weer een dagje school. In de pauze afgesproken met onze Spaanse 'gekoppelde' studenten om Spaans te praten en vervolgens samen naar Informatica gelopen. Ook hiervoor moeten we een practicum doen, wat meetelt voor mn ETC's. In de afgelopen lessen heb ik hier al samen met Joel aangewerkt, dus dat is nu (grote dank aan hem) helemaal af. Ook afgesproken om donderdag samen POINT te gaan (erasmusavond). Trouwens voor t eerst hier geen siësta gehouden (wat ik altijd doe doordeweeks) , was zwaar hoor, s middags mn lichaam vraagt er echt om haha maar ik sliep s avonds veel sneller en beter :-)

Donderdag, dagje school. Bij Investigacion de mercados een van mn projectleden eindelijk ontmoet; Marta, de andere 2 waren er niet (Y), 9 uur is even te vroeg voor ze hier. De les samen met Marta aan het project gezeten, ze spreekt echt bijna geen Engels dus das wel lastig maarja, nu moet ik gewoon Spaans praten, hoe gebrekkig t soms ook is. Ook met mailen/ whatsappen gewoon Spaans dus. Na school siësta gehouden en rond 8 uur mochten we weer! Na de hele week vorige week en nu 4 dagen niet had ik toch wel weer erge zin in een feestje. Eerst kwamen Viktor, Monique en Demi bij ons zitten en vervolgens zijn naar Point gegaan. Later daar Joel, Jorge en Juan Carlos gemeet. En in de loop van de avond nog meer erasmusstudenten. Goed avondje weer!

Vrijdag, laatste dag voor het weekend. 3 lesuren. Dus dat was wel oké. Met informatica moeten we nu elke week 1 a 2 practicums doen. De lerares kwam weer naar ons toe hoe t met ons ging en met de lesstof. Opzich gaat t wel oké, als je dat dan zegt krijg je een verhaal van 5minuten naar je toe waarvan je wel wat woorden/zinnen begrijpt maar lang niet alles. De lessen op school zijn ook gewoon de normale lessen, waar op sommige scholen ze speciale erasmus lessen/cursussen hebben. In onze lessen praten ze dus net zo snel en met dezelfde woordenschat als altijd, dit is gewoon erg lastig. Met talencursus begreep ik echt alles wat de lerares zei, hier is dat wel anders. Vandaag was de eerste keer dat ik dacht, ja ze hebben ook wel gelijk, Spaans is eigenlijk nog te slecht om deze lessen goed te volgen. Het begrijpen gaat echt beter maar in goede,juiste grammaticale, zinnen terug praten is gewoon lastig. De ene Spanjaard zegt ook; gaat hartstikke goed! En deze lerares zegt weer dat we er harder aan moeten werken.. maargoed dit moment duurde maar voor even want zoals altijd denk ik; niet zo zeiken, deurgaan. Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik mn uiterste best doe en meer dan dat ken je nou eenmaal niet doen hé.

Deze week te horen gekregen dat we met de tentamens woordenboeken (NLSPA en SPANL) mogen gebruiken en daarbij krijgen we, als erasmusstudenten, meer tijd, dus dat is wel erg prettig.

Vrijdag thuis nog even aan school gezeten, practicum van informatica afgemaakt en ingeleverd en vervolgens een broodnodige siësta gehouden na een erg kort nachtje. 's avonds lekker pannenkoeken gegeten met de meiden.

Zaterdag, lekker uitgeslapen en vervolgens geleerd. Practicum voor Turismo y Territorio komt er aan; op 31 oktober. tis een soort van voorbereiding op het echte tentamen maar het telt wel gewoon mee. Ook het eerste tentamen van Duits komt eraan. We krijgen voor Duits 3 'kleine tentamens' als je die niet haalt mag je ook nog 1 'groot' tentamen doen aan het eind van de periode. Maar liever natuurlijk die 3 toetsen met relatief minder stof. Duits moet wel gaan lukken, verwacht ik :-)

Zaterdagmiddag ben ik naar Demi gegaan, even de stad in geweest en gewinkeld. Daarna samen met Demi en Casper lekker buiten de deur gaan eten en natuuuurlijk fc-twente - Ajax. noh zoveel zin had ik weer in een avondje lekker Ajax kijken, heerlijk :-). Ben na n gezellig avondje in het bed van Monique gedoken, want die was weer naar Barca :)

Zondag, uitgeslapen en geluierd bij Demi. Eind van de middag richting huis gegaan, verder gegaan met een lazy sunday, voetbal gekeken en geskyped. Na het eten nog een tijdje geleerd en mn bed ingedoken.

Dat was hm weer! Ik ga me klaarmaken voor een dagje school! Vanmiddag komt Alejandro (een jongen uit de turismo y territorio klas) ons helpen met het voorbereiden voor het practicum. De eerste tijd ging ik eigenlijk alleen maar om met mensen van de taalcursus waar ik voornamelijk Engels / Nederlands mee spreek. Nu hebben we, gelukkig, in elke klas wel Spaanse matties en vele zijn er bereid ons te helpen :-)

Liefs,

Marieke

ps. mn fotolimiet is bereikt :( dus ik moet nog even uitvogelen hoe ik dit ga oplossen

  • 28 Oktober 2013 - 13:26

    Nicole Marse:

    Noooh, ben je er al achter wat voor eng beest dat nou was?
    Ik heb op Ibiza voor ons huisje ook een megabus anti-insecten en ongedierte paraat, want ik hou er niet zo van die beessies.
    Hoe heb je 'm uiteindelijk weggekregen?

    Groetjes Nicole

  • 28 Oktober 2013 - 14:36

    Marieke Schilder:

    Hey Nicole! Ik heb eigenlijk geen idee wat t nou was.. mn kamergenoot heeft hem omhooggeschoven op het deken van mn bed en met een vergiet en snijplank gevangen vervolgens over het balkon gegooid en toen begon t opeens te vliegen, terwijl we echt gepoert hebben tegen hm haha, gillen niet normaal! Lekker, hoe is het op Ibiza? ik ga misschien ook nog een weekendje naar Ibiza. Toevallig tijd om een massage te geven? :P echt aan toe hoor!
    Geniet ervan :) Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Ik ga voor vijf maanden studeren in Zaragoza, Spanje.

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 25127

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 02 Februari 2014

5 maanden studeren in Spanje

Landen bezocht: