FIESTAS DEL PILAR - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu FIESTAS DEL PILAR - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

FIESTAS DEL PILAR

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Oktober 2013 | Spanje, Zaragoza

numero ochoooo

Vrijdagavond zijn we door onze huisbazin voorgesteld aan onze bijna buur, Jan, uit Nederland. Hij loopt hier stage, bij een vertalingsbureau. Hij kon geen andere Nederlanders dus dat vrouwtje wou graag dat we hem leerden kennen. Onze huisvrouw is ook echt een zorgelijk vrouwtje, heerlijk. Na ff gebuurt te hebben bij Jan hebben we de rest van de avond Amerikaans jokeren gespeeld. Larissa ging om 4:00 richting Barcelona dus we gingen alle 3 niet te laat op tuk.

Zaterdag, enoooorm luier dagje met Pris. Laris was dit weekendje met dr zus en de vriend van haar zus naar Barcelona. En van maandag tot woensdag waren ze hier, in Zaragoza.
's avonds, opening van fiesta del pilar. Wauw, echt enoooorm veel mensen. Heel plaza de pilar stond echt prop vol, en alle uiteinden/straten ook. Werd geopend met (ik denk) het volkslied, een toespraak en vervolgens vuurwerk. We stonden eerst best goed, maar mensen irriteerden zich aan mn lengte dus we zijn op een gegeven moment maar ff meer naar achter gaan staan. Daarna hebben Pris en ik even een rondje door de stad gelopen, erg gezellig, bandjes, straatmuziekanten lache heur. Daarna terug gegaan naar Plaza de Pilar, waar op het podium een band aan het optreden was, daar hebben we ook een tijdje gestaan. Macaco is de naam van die band, erug leuk!
We hebben ook zo'n rood kleedje/sjaaltje gekocht (zie foto) echt zewat iedereen loopt daarmee dus wij kunnen natuurlijk niet achterblijven.

Zondag, om half 1 al, Ajax- FC Utrecht, dus ik richting Demi, daar samen voetbal gekeken. Daarna huiswerk gedaan en nog ff de stad in geweest.

Maandag gingen Pris en ik met ons goeie gedrag gewoon naar school. Maar in verband met Fiesta del Pilar waren en ongeveer 5 mensen in het hele schoolgebouw. Aangezien elke klas heeft afgesproken helemaal niet te gaan wordt er ook geen nieuwe stof behandeld. Weekje vakantie dus.

Wel even met onze begeleider gepraat over onze definitieve vakken. Toch uiteindelijk maar 5 vakken genomen. Aangezien we met 6 vakken heel veel overlappende hadden en dus niet alles zouden kunnen volgen. We hebben nu; Aléman, Inglés (hier hoeven we niet heen, alleen een opdracht doen omdat t niveau te laag is) , Informatica, Turismo y territorio en Investigacion de Mercados. De laatste 2 vakken zijn de 2 pittigste. Duits, Engels en Informatica zijn wel oké. Vooral Duits vind ik vrij simpel. De Turismo y territorio en Marktonderzoek vereisen wel de nodige studiebelasting.

Dinsdagochtend heerlijk vrij ochtendje dus. 's middags had ik voor het eerst bijles. Het wordt gegeven bij Monique en Demi thuis, aangezien hun een knappe, grote tafel hebben. De les viel een beetje tegen. Silvia, de lerares, was erg bezig met ons op onze fouten te wijzen en bracht de les niet positief, er was ook niet echt een klik. Dus dat was de eerste en laatste les van Silvia.

Dinsdagavond hadden we om 21:00 afgesproken met onze 'gekoppelde' Spaanse studenten. We hebben met zn alle wat gedronken en vooral, geprobeerd, Spaans te praten. Eerst dus in een bar gezeten en vervolgens nog naar een 'tent' gelopen waar een feest was ivm Fiesta del Pilar. Ook nog iets typisch 'Aregons' (de provincie) gegeten. het leek op een klein kroketje, er zat alleen lam in en t was niet te eten, maarja alles een x proberen in je leven he.
We hebben een hele leuke avond gehad met ze, ik merk ook wel dat dit t beste werkt, gewoon met Spaanse mensen afspreken en dan gewoon maar proberen te praten, niet bang zijn om fouten te maken maar gewoon gaan. We gaan dan ook proberen zeker 2 a 3 x per week af te spreken, nu is t wat minder omdat iedereen zn ding doet met fiesta del pilar.
Daarnaast zit ik ook met informatica naast Joel om dan gewoon mn Spaans te oefenen.

Woensdag had ik overdag vrij weinig te doen, uitgeslapen, t huis schoongemaakt en ff aan school gezeten. Na het eten ben ik met Laris en Monique ff de stad in gegaan, staan overal kraampjes, straatmuzikanten enzo, t heeft echt wel wat, de hele sfeer :-). Laris en ik liepen richting 11uur weer naar huis, op de weg naar huis lopen wij altijd langs Plaza del Pilar, toch maar ff een kijkje nemen. Dat kijkje nemen werd iets langer dan verwacht, maar echt een fantastische avond had. Kwamen al vrij snel ook andere erasmusstudenten tegen, Florieke, Charlotte en Niels met nog wat mensen die ik nog niet kon. Werd helemaal mijn muziek gedraaid, dus was weer een geslaagde avond. Dat je denkt; noh wat is t leven toch best.

Donderdag weer uitgeslapen, what else is new? En weer geleerd overdag. s' avonds ben ik met Priscilla, Remco (vriend van Pris, is hier voor een weekje), Demi en Monique naar Sander van Doorn gegaan. Dit was voor ons ongeveer 50 minuten reizen. 't vond plaats bij 'The Last Festival'. Daar nog 2 andere erasmusstudenten leren kennen, Nick uit Duitsland en Franciesco uit Italië. Met een heel lekker nummertje werden Monique en ik allebei op een nek getild, was wel een mooi momentje. Rest van de avond mensen naar ons toe gehad; 'Norway, Sweden, Aléman?' goed avondje!

Vrijdag, m'n wekkertje gezet want om 11 uur zou de huisbazin komen met luchtbedden voor Niels en Ayla, maar t bleek dat ze geen luchtbedden maar matrassen had, dus dat werd hem niet. Monique slaapt nu op de bank en Niels en Ayla in haar bed, ook weer opgelost. Om 3 uur kwamen Niels en Ayla hier aan. Ze blijven hier tot maandag. Niels had voor 5 kilo aan Nederlands voedsel in zijn koffer (en hij mocht maar 10 ;p) waarvoor grote dank. Ze waren vanaf 4:00 al aan het reizen, dus gelukkig waren we allemaal toe aan siësta. Daarna zijn we de stad in gelopen en lekker uit eten geweest, bij de Italiaan, heeeerlijk gegeten!

Zaterdag ben ik met Niels, Ayla ,Monique en Demi naar Puerto Venezia geweest, die hugee shoppingmall. Helaas waren alle winkels dicht ;p, t was nationale feestdag. Gelukkig waren de restaurants/bars wel open. Dus hebben we daar even wat gedronken en uiteindelijk ook gegeten. 's avonds zijn we naar Plaza del Pilar geweest, waar weer een heel mooi feestje was :-). Er staan was filmpjes op facebook maar die kan ik hier niet uploaden.

Zondag hebben we met Niels en Ayla het gebouw bezocht waar ik al 7 weken tegenaan kijk, de Pilar. s' middags geluncht bij een €1 bar en gewoon lekker de stad doorgelopen. Daarna even naar Monique en Demi's huis gegaan en vervolgens voor 5,60 heeeerlijk gegeten bij een Chinees/Thaise restaurant. Net weer 'afscheid' genomen van Niels en Ayla, die gaan morgen door naar Barcelona.

Zo, deze geweldige week, vol met feestjes met allemaal leuke mensen zit er bijna op. Heb erg genoten van alles. Vanaf morgen weer lekker in het ritme komen en gaan we maar weer even doen waarvoor we gekomen zijn; studeren.

Liefs.

ps;
Van de week nog post gehad van Ome Marco, Tante Martina, Ted en Ko, superleuk! Hartstikke bedankt, vind het heel leuk om post uit Nederland te ontvangen :-)
pps; voor alle foto's van dit reisverslag moet je onderaan even klikken op 'ga naar het overzicht' en vervolgens 'FIESTAS DEL PILAR'

• 15 Oktober 2013 - 21:01

Nicole Marse: