Eerste week school - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu Eerste week school - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

Eerste week school

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 September 2013 | Spanje, Zaragoza

Zaterdag erg leuke avond had. Eerst met Monique, Demi en Nathalia Amerikaans jokeren gespeeld. Rond half 2 ben ik met Pris en Laris richting 'Mile End' gegaan. Taxi's zijn hier (in vergelijking met Nederland) erg goedkoop, dus das wel erg voordelig.
Half 2, zou je denken, is vast al aardig druk. Maar neehoor. Rond 2 uur a half 3 wordt t hier pas gezellig. Er waren weinig erasmus-studenten deze avond. Dus vooral lokale Spanjaarden leren kennen. Marieke is een naam die erg lastig voor ze is, ze kunnen t niet uitspreken en hebben moeite met de klemtoon, wel grappig. In de loop van de avond heb ik maar besloten mn tweede naam; Maria, te gaan gebruiken. Aangezien elk meisje hier heet zo is dit een stuk makkelijker.
Erg leuke avond gehad!

Zondag tot vrij laat in bed gelegen, Amerikaans jokeren gespeeld en jaja gewonnen, oefening baart kunst :-) vrij snel daarna richting Monique en Demi gegaan. Daar heb ik samen met nog 2 Nederlanders (Casper en Stefan, uit Utrecht) PSV- Ajax gekeken. Een wedstrijd om me verder niet over uit te laten.

Maandag, eerste dag school! Om negen uur hadden wij een afspraak met Carmen, onze begeleider hier in Zaragoza. Daar hebben wij een overzicht van de vakken en tijden van het eerste, tweede, derde en vierde jaar gekregen. Dit beloofde nog een heel gepuzzel te worden.
We zijn eerst maar wat vakken gaan volgen om te kijken of we dat vanaf volgende week, in ons definitieve rooster, ook willen gaan volgen.
We hebben 'Organ y admón empresas turisticas', 'la producción en emresas turísticas' y aléman gevolgd. Het eerste vak was wel te doen, eerstejaars vak, hoewel het Spaans nog wel moeilijk te volgen is, is de stof wel te begrijpen (nadat ik thuis ook alles vertaald heb ;p). Ook gebruikte deze lerares een PowerPoint dus kon je een beetje begrijpen waar ze over praatte. Productieprocessen van toeristische bedrijven (het tweede vak, 3de jaars) was echt super moeilijk en niet voor herhaling vatbaar. Daarentegen was Duits wel weer leuk en goed te volgen. De leraar praatte meer Duits dan Spaans dus dat was erg prettig. We hopen alle 3 dat Duits wordt goedgekeurd door de examencommisie in Nederland, dit is nog even afwachten.

Vervolgens naar huis gegaan en even een kort siësta'tje gehouden, gepuzzeld met het rooster en mezelf er toe gezet even aan school te werken, was wel even wennen (aangezien ik normaal elke dag van 2 tot 5 siësta kon houden). Ik vertaal elke dag de opgeschreven aantekeningen in het Engels (met een kleine hoop dat ik straks op mn tentamens wellicht in 't Engels mag antwoorden).

Op dinsdag weer een dagje school, 4 vakken gevolgd; Aléman, 'Organ y admón empresas turisticas', 'Turistico y territorio' y Investigación de mercado.
Alles in het Spaans is echt vrij pittig, maar heel fijn dat al deze vakken gebruik maken van PowerPoint zodat ik zoveel mogelijk op kan schrijven en vervolgens alles thuis vertaal naar het Engels. Bij Duits hebben we overigens geen PowerPoint maar dat is geen probleem, eigenlijk is Duits voor mij wel het makkelijkst.
Ik hoop/verwacht dat het vertalen over 2 a 3 weken niet meer nodig is. Ik snap nu al een stuk meer dan aan het begin van de week.

M'n langste schooldag is van 9:00 14:00, zoals op dinsdag. Maar vaak van 9:00 tot 13:00 of van 10:00-14:00, met meestal 3 of 4 vakken. Maar dit is nog niet definitief. Alhoewel het niet veel langer op een dag kan worden, aangezien school gewoon om 15:00 potdicht is. Het is ongeveer een kwartier lopen, in Nederland zou ik er niet eens over nadenken om zoiets te lopen, maar hier doe je eigenlijk niet aars, je raakt er wel snel aan went.

Ik was net een heerlijke siësta op 't balkon aan het houden ('t was een hele warme dag, rond de 33 graden) toen er rond 5 uur werd er aangebeld, de postbode en jahoor mijn naam stond erop. Een pakketje met vlokken, drop en pepernoten. Zo, bizar erg genoten van al het lekkers! Echt gek hoe erg je suks wel mist dan hé (tis nog niet op hoor, ik probeer heel zuinig te zijn haha).

Woensdag weer een dagje school, van 10:00-14:00. Onze vakken en dus het rooster is goed gekeurd door onze begeleider in Nederland, dus nu kan het richting de examencommissie. Ik heb een fotootje van het rooster en de vakken gemaakt. 2 eerste, 2 tweede en 2 derde jaars vakken, allemaal in het Spaans.

Het gaat al ietsie beter, met thuis vertalen pik de begrippen wat sneller op omdat ze veel dezelfde termen gebruiken. Maar verder ik moet het gewoon de tijd geven. Heb nog met een Spaanse studente contact gehad, die verwachte dat ik over 2 weken wel echt stukken beter alles begrijp dan dat ik nu doe. Gelukkig hebben (bijna) alle leraren er gewoon begrip voor en verwachten niet teveel van ons.
Priscilla is woensdag, zonder dat iemand 't wist, naar Nederland gevlogen, feestweek in Lisse, dus die zit lekker aan de kroketten.

Woensdagavond weer richting Monique en Demi gegaan en daar samen met Casper en Stefan Ajax - Volendam gekeken. Zwaarbevochten wedstrijd maar gelukkig zijn we door.

Donderdag een dagje school van 9:00 - 13:00. Daarna waren de vriendinnen van Larissa uit Nederland gearriveerd. Larissa ging dus richting huis.
Ik werd meegevraagd om te lunchen met de meiden uit een van mn klassen (ik zit in 5 verschillende klassen, omdat ik 1ste2de en 3de jaars vakken volg) dus ik ging mee met deze meiden. Erg goed voor mn Spaans. Zij praten hoe dan ook Spaans tegen me en gaan niet naar het Engels over, dat heb ik ze gevraagd want ik moet gewoon Spaans leren.
Dus nu heb ik eindelijk ook wat Spaanse matties.

Zoals gewoonlijk weer even mn stof van die dag vertaald. Daarna siesta gehouden :-) Ik slaap bijna elke siësta, mn lichaam raakt er aan gewend dus vraagt er ook elke dag om..
s' avonds zijn we gaan stappen in discotheek POINT, was een hele leuke avond! Heel fijn weer alle studenten van taalcursus gezien :-)

Vrijdag was een zwaar ochtendje, maar we hebben het overleefd. Net ontwaakt uit mn siësta en vanavond is het plan om weer naar Mile- End te gaan.

Voordrest dit weekend nog weinig plannen, wat aan school werken en zaterdags zoek ik Demi op, aangezien Mo naar Adriano is,later gaan we uiteraard weer lekka Ajax kijken.

Net even geskyped met 't thuisfront. mn ouders komen me van 6-9 december opzoeken en jawel Opa en Oma Schilder gaan mee, ik dacht dat me vader een grapje maakte. Hoe leuk! Kijk er naar uit om ze te ontvangen. Wordt wel een krappe bedoeling hier verder maar gelukkig zit er een ibis hotel op de hoek.

Volgend weekend en de hele week daarna, is het de week van de Pilar (ofzo) iedereen heeft het erover. We hebben dan ook maar 3 dagen school, de rest zijn feestdagen. Ben heel erg benieuwd!

Zo dat was hem weer, ik zal nog even wat fotootjes uploaden!

Fijn weekend! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Ik ga voor vijf maanden studeren in Zaragoza, Spanje.

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 25127

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 02 Februari 2014

5 maanden studeren in Spanje

Landen bezocht: