Laatste week taalcurus - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu Laatste week taalcurus - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Marieke Schilder - WaarBenJij.nu

Laatste week taalcurus

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 September 2013 | Spanje, Zaragoza

Numero cinco

Zondag zijn we nog maar een dagje naar t strand gegaan, gewoon omdat t kan ! Was wel wat kouder dan zaterdag maar zeker niks te klagen. Johanna was vandaag ook mee, leuk heur. Ook kwamen er aan t end van de middag nog wat kerols die we al eerder hadden gezien op een erasmus avond.
We zouden ze dinsdag weer zien want dan is het op hetzelfde strand een feest, die gewoon lekker om 13:00 begint ipv om 02:30.
Daarna hebben we avond gegeten bij de turk, was wel binnen te houden!

Maandag weer dagje daar cursus geweest, Priscilla had dr presentatie, over het eten in Nederland. Erg geinig. Ook kregen we te horen dat we 18 euro moesten betalen voor het 'examen' voor donderdag. Hier moet je dus naar een bank toe, het banknummer van school geven en dan zelf cash betalen, best apart. Maar wij dus uit school heen, we waren er om 14:01, wouden die kerols ons niet meer helpen. Ze gingen elke dag om 14:00 dicht en na siësta ook niet meer open, ja hoe moet je dan voor donderdag dat geld over maken, dat is toch geen werken.

Daarna thuis lekker op t balkon gezeten en geleerd voor het Spaanse tentamen, echt superrr lekker weer, eigenlijk gewoon te warm. Jammere dat we niet ff een duik kunnen nemen. Maarja kleinigheidje hou je, ik mag volgens mij niet klagen als ik moet geloven hoe slecht t weer in Nederland is.

Na t weekend niet gekookt te hebben, hebben we weer lekker gebakken piepers, wortelen en vlees gegeten.

Dinsdag, cursus en daar zijn we even wat eerder mee gestopt dan normaal om naar de bank de kunnen gaan. Was nog een heel gedoe. Ze moesten school bellen om uitleg te krijgen hoe ze dat nou eigenlijk moesten doen. Maar uiteindelijk is het gelukt!

Vervolgens naar een strandfeest gegaan voor allemaal erasmus studenten, echt een heeeeeeel erg mooi feestje gehad. Nog nooit echt naar zo'n een strandfeest geweest. Foto's laten het beste zien hoe t was. De sfeer die er hing was echt super; mooi weer, allemaal erasmus studenten, gratis sangria en goeie muziek. Ook weer wat nieuwe mensen ontmoet. Studenten uit Bulgarije, weer wat uit Duitsland en nog wat Nederlanders (de groep Nederlanders is toch wat groter dan verwacht).
Ik vind het erg prettig hoe open iedereen hier is, gewoon heyhay, erasmus? Where are you from, 2 zoenen en je hebt weer vrienden. Ook als ik studenten zie, die ik al eerder heb ontmoet, wordt er als begroeting ook gewoon 2 zoenen gegeven. Dit is echt heeel anders dan in Nederland, waar de mensen (naar mijn mening) wat afwachtender is ingesteld en zeker niet gelijk zoenen worden gegeven. Het was zeker even wennen, maar dit heeft eigenlijk ook wel wat en het bevalt me best goed.
De mensen praten ook sneller met elkaar op straat, om de kleinste dingen, of bijvoorbeeld met het verlaten van de lift op school 'buenas dias, hasta luego' ze begroeten elkaar, dit gebeurd in Nederland eigenlijk niet tegenover mensen die je niet kunt. Kleine dingetjes, maar die doen het hem vaak wel :-)


Ook heb ik een klassenfoto gemaakt van de klas @ Spaanse cursus :) Bestaande uit een jongen uit Slovenië, meisje uit Japan, 6 Duitsers en 4 Nederlanders.

Woensdag; iets later dan normaal weer naar de talencursus geweest, toen boodschappen gedaan en het huis weer aan kant gemaakt.
De planning was om een heel schoonmaak/kookrooster te maken maar het is helemaal niet nodig, iedereen doet gewoon zn ding, de een kookt meer, de een is van de was etc.
Dus dat gaat ook wel lekker z'n gangetje.

s'avonds natuurrlijk Barcelona - Ajax Amsterdam. Ik ben naar een Irish pub gelopen, waar ik ook al in de eerste week was geweest. Daar heb ik Monique en Demi gemeet, ook de Nederlanders van het strandfeest weer gezien (Maxim, een Ajacied en Rick een psv'er) vlak daarna kwamen er nog 2 Nederlandse jongens bij zitten, uit Utrecht. Ajacied en Pec zwollenaar (hoe noem je dat eigenlijk). Ajax heeft goed voetbal laten zien, maar barca is gewoon een paar maten te groot. Had leuk weest als die penalty er in gegaan was, had graag een keertje willen schreeuwen deer (niet dat ik dat niet gedaan heb (toen die penalty werd gegeven alleen al haha)).
Erg gezellige avond gehad met ze :-)

Op weg naar huis (ongeveer een kwartiertje lopen) kwam er opeens een kerol 'meisje, Nederlands?' ik had gewoon muziek in en wou deurlopen maarja toch maar ff mn oortjes uit gedaan, was een Nederlander die hier in Zaragoza woont, man van ongeveer 35. Hij had me gezien in de bar en is met me meegelopen tot bijna voor de deur, toen ie een andere kant op moest. Wel een leuk gesprek gehad, voornamelijk over Ajax. Hij verwacht dat Davy Klaassen een hele grote gaat worden. Zo zie je maar dat ik niet gelijk moet oordelen haha.

Donderdag had ik het tentamen van de Spaanse cursus. Ging wel redelijk, sommige dingen wist ik echt niet maar ging wel uit van een voldoende, vrijdag zouden we de uitslag krijgen.
Donderdagmiddag ben ik, samen met Larissa naar de kapper geweest. Was echt nodig, sinds hele lange tijd niet meer suk lang haar gehad (zelfs in een staart voelde ik het op mn schouders, jaja) . Dus even de punten eraf laten knippen.
Daarna heb ik m'n presentatie over; El fútbol en Holanda' voorbereid die ik vrijdag had. En uiteraard expeditie robinson gekeken, naiss.

Vrijdag presentatie, ging goed! Vertelde over 'el classico' in Nederland, eredivisie, tickets naar de cl/el etc.
Uitslag van examen; gehaald. Met een 5.5 (5 is hier voldoende) dus daar een certificaatje van gekregen., wat waarschijnlijk ook nog studiepunten oplevert :-).

Ook was dit gelijk de laatste dag van de cursus, wel balen. Erg leuke tijd gehad met mn klasgenoten. Maar die ga ik zeker in de weekenden nog zien. Aangezien er op de ETUZ (Escuela de Turismo Universidad Zaragoza) niet heel veel erasmus studenten zitten.
Dus vanaf maandag het echte leven. Eerst hebben we een gesprek met onze begeleider hier, even bekijken welke vakken we gaan nemen, aangezien op de ETUZ alles in het Spaans is ga ik misschien ook wat vakken op de economie facultiteit volgen, dit is namelijk in het Engels en ik wil graag met 30 ETCs (studiepunten) terugkomen.

Vrijdagmiddag hebben we, wat we nu eigenlijk altijd wel doen, weer lekker veel boodschappen gehaald, zodat we dat niet doordeweeks elke dag hoeven te doen. Dus weer een lekker vol koelkastje. 's avonds zijn we lekker met zn 3e in het appartement gebleven, gezellig avondje amerikaans jokeren gespeeld, nieuw kaartspel voor mij. Het is een soort rummikub, maar dan met kaarten, we spelen het nu regelmatig.

Zaterdag was het een hele mooie dag, boven de 30 graden. We zijn naar het zwembad geweest, jammer genoeg zwembad zonder water, volgens de Spanjaarden is het seizoen nu 'afgelopen' dat was wel jammerrr, maar alsnog heeerlijk gezond en lekker gekaart.
Op de terug weg zijn we anders gelopen dan dat we normaal doen, om weer een andere kant van de stad te zien, letterlijk. Het was best afgeragd allemaal, weet niet of er in de huizen waar we liepen ook echt mensen woonden, maar t zag er vrij armoedig uit. Ook een hele bende straatkatten ontdekt, ze werden gelukkig wel gevoerd. Ik heb ze een bak met water gegeven. Ben echt verliefd op de 2 tijgers (zie foto)

Vanavond komen Monique, Demi en Nathalia hier. t plan is te gaan kaarten, wat te gaan drinken in de stad en in discotheek 'Mile end' te eindigen.

Morgen geen plannen en uiteraard toeleven naar de topper, PSV- Ajax. Ik ga bij Monique en Demi kijken met de jongens die ik woensdag heb ontmoet bij Barca- Ajax. Ik verwacht een 1-2. Als we maar 3 punten binnen halen.

Ik heb mn ticket (voor kerst) verlengd met 3 dagen. Op 2 januari om half 8 terugvliegen zag ik toch niet zo zitten. Aangezien we pas weer op 8 januari naar school moeten was het ook geen probleem om tot zondag 5 januari te blijven. Nu vlieg ik samen met Priscilla terug.

Maandag begint dus het ekte leven, ben benieuwd! Ik laat t allemaal gebeuren.

Dat was hem weeerr

p.s; komende 2 weken word er elke dag 28+ graden voorspeld (haha)

Liefs,

Marieke

  • 21 September 2013 - 21:46

    Sanne:

    Heeee lieverd,
    Wat een leuk verhaal, zo beleef je weer es wat! Erg leuk om je op deze manier te kunnen volgen! :)
    Mis je al wel heeur, die lekkere knuffels, het zingen tijdens het eten.. Je weet wel die skeere tijden van pure rijkdom!
    Houvanje lieverd, we spreken elkaar snel weer! :)
    Heel veel liefs en een dikke knuffel,
    Je zusje Sanne

  • 23 September 2013 - 13:12

    Nicole Marse:

    Wat een gezelligheid allemaal, en ik zag ook een paar mooie jongens voorbij komen op de foto's!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Ik ga voor vijf maanden studeren in Zaragoza, Spanje.

Actief sinds 16 Aug. 2013
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 25133

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 02 Februari 2014

5 maanden studeren in Spanje

Landen bezocht: